TØNSBERGS BLADS NETTUTGAVE LØRDAG 08. FEBRUAR 2003 WWW.TB.NO
NYHETER
Forside
Leder
Debatt
Fotoalbum
AKTUELLE SAKER
Næringsliv i Vestfold
Skattelister 2001
Bispevalget
E 18-utbyggingen
Bompengeringen
Valget 2003
SPORT
Nyheter
FK Tønsberg
Fotball direkte
KULTUR
Nyheter
Film
Plater
Bøker
Mat og Vin
DAGENS SPØRSMÅL
DIN MENING
Nettgjest
Diskuter

Søk i TB

  

Søk på nettet
ARKIV - SISTE UKE

 » Fredag
 » Torsdag
 » Onsdag
 » Tirsdag
 » Mandag
 » Søndag
 » Lørdag


 

Sterk urfremføring i Slagen kirke

KORKONSERT
Kammerkoret Ensemble 96
Dirigent: Øystein Fevang
Verker av Wolfgang Plagge
Slagen kirke

Anmeldt av Svein Berg

Mange av oss vil huske ham fra da han som 12-åring i 1972 - nærmest for et pianistisk vidunderbarn å regne - debuterte i Universitetets aula med selveste kong Olav til stede. Siden den gang har han brukt tiden flittig og delt den mellom sin virksomhet som konsertpianist i inn- og utland og som komponist. Over 100 opus-nummer har det etter hvert blitt.
Vi snakker om Wolfang Plagge. I går aftes ble to av hans verker fremført i Slagen kirke: Urfremføring av "Salve Crux, op. 128 ("Til deg, kors") og 1200-talls-kvadet "Liknarbraut" ("Nådens veg"), oversatt til klingende nynorsk av Ivar Ogland. I forkant sto komponisten selv frem og gjorde engasjert og interessant rede for bakgrunnen for nevnte komposisjoner. Den første av dem tilegnet hans mor, som for øvrig var til stede, på hennes 75-års dag, den andre for vel to år siden tilegnet nettopp dagens utøvende kor og dets dirigent.
En gedigen korkonsert ble det. I etterkant er det ikke lett å fokusere på hva som gjorde størst inntrykk: Tekstenes innhold? Plagges mangfoldige og varierte tonespråk? Eller Ensemble 96s utøvelse av edel og gjennom kultivert korkunst?
Hva angår "Liknarbraut", kan men rent summarisk si at de 52 vers i dette norrøne dikt handler om livets og tilværelsens mangfoldighet, dets lys- og skyggesider, Guds nåde og himmelheimen og djevelens bosted og dommedag. Og så, helt sentralt i dette bildet står plantet Kirkens budskap til alle tider: Kristi kors som det lysende håp.
For levendegjøring og tydeliggjøring av disse tekster gjør Plagge seg bruk av finurlige klanglige effekter og spenninger, malende melodiøsitet og lange recitativer, i kraftige, fulltonenede korpartier, dynamiske effekter og adskillige solistiske innslag, det hele vevet sammen på en etter undertegnedes mening genial måte. Alene åpningssatsen "Opna, Himmelherre, på mi bøn" må betegnes som et enormt rikt tilskudd til norsk korlitteratur.
Å lytte til Ensemble 96s tolkning av verket, er gripende og sterkt. Musikalsk sett en fornøyelse. Vi har ved flere anledninger tidligere hatt gleden av høre dette koret, og må bare slå fast hva vi tidligere har sagt: Det demonstrerer høy musikalsk standard, er i besittelse av et glitrende stemmemateriale med avansert kultivert sangteknikk, har flott balanse mellom gruppene (15 damestemmer og 15 herrestemmer), og besitter enorme dynamiske ressurser. Hvilken fortissimoklang!
Kort sagt: Konsertens lykkelige forening av gripende tekster malende tonesatt og glitrende utført, ga tilhørerne, om lag et halvt hundre, en sjelden musikalsk opplevelse denne søndagskveld. Resultat: Langvarig stående applaus. Koret svarte med å synge ekstra: Griegs velkjente "Ave Mari Stella". Suverent!

Sist oppdatert: 10. Februar 2003


CD
Ensemble 96: "Liknarbraut"
(2L)   www.2L.no

Anmeldt av
Svein Erik Tandberg

Kvadet "Liknarbraut" er diktet av en ukjent islandsk skald påslutten av 1200-tallet. I 1994 ble det gjendiktet til nynorsk av forfatteren og filologen Ivar Ogland. For tre år siden tonesatte komponisten Wolfgang Plagge kvadets 52 vers i form av et verk for blandet kor a cappella som består av delene "Opna Himmelherre", "Du som høgvyrd styrer", "Eg vil gjerne kvede", "Med otte i mitt bryst", "Du er farsælt skip", "Heimsens pryd gjev du meg" samt "Om den kraft". Innholdsmessig reflekterer kvadet den klassiske polariseringen mellom tilvärelsens lyse og mørke krefter.
Tekstens symbolske karakter underbygges med tilsvarende kontrasterende musikalske virkemidler av Wolfgang Plagge. Oppsummert kan Plagges musikk betegnes som "moderat moderne". Med det menes at han ofte gjör bruk av friske dissonanser som veves inn i en slags "romantisk-dynamisk" grunnstemning. Foruten virkemidler som rytmiske "hugg" og aksentueringer gir klangbildet et skjønnhetsmettet preg av melodiøsitet og utholdte linjer.
Nylig er dette verket innspilt på CD av Ensemble 96 (tidligere Oslo-filharmoniens kammerkor) som ledes av Øystein Fevang. Her presenteres korkunst på et meget høyt nivå. De mange tekniske utfordringer mestres av dirigent og korister med betydelig overskudd. Men fremfor alt imponeres vi av korets utpregede poetiske og deklamatoriske tilnærmingsmåte tiluttrykkspotensialet som befinner seg i Wolfgang Plagges korpartitur.


Sist oppdatert: 07. Februar 2003


 
Redaktørsegl Ansvarlig redaktør: Marit Haukom
For informasjon kontakt
Adresse : Postboks 2003, 3103 Tønsberg, Tlf: 33 37 30 00
Copyright 2002 Tønsbergs Blad AS
Nyheter fra tb.no på ditt nettsted? - klikk her
All annen bruk av innhold, krever tillatelse fra redaksjonen.

Powered by Publicus®