|
Nyheter fra musikkmerket 2L
januar 2009 |
|
|
|
Ellen Sejersted Bødtker harpe
- musikk av Magnar Åm
SONaR - En overjordisk klangverden av harper, strykere og engler ...
Musikken til Magnar Åm møtte meg med stor kraft. Den skapte et dypt inntrykk
gjennom unik behandling av harpen som det klangfulle, skjøre, naive, lette og
dramatiske instrumentet det er, og ga det en dimensjon jeg alltid har lett etter.
Den elektriske harpen
med sine effekter og den akustiske harpen skaper en dialog,
som om den nye og gamle verden smelter sammen. Fire år med intenst samarbeid har resultert i disse tre soloverk for harpe. — Ellen Sejersted Bødtker
01 vere meininga – konsert for harpe og strykere
02 det var mjukt – for sopran og harpe
03 dette blanke no – konsert for harpe og englar
Ellen Sejersted Bødtker
Hildegunn Riise / Oslo Kammersolister / Grex Vocalis
Hybrid SACD + musikk Blu-ray
i en og samme pakke, for prisen av en vanlig Blu-ray |
SONaR – er eit lydsignal sendt ut for å skape eit
ekko frå alt det måtte treffe og slik avdekke det
som er usett. Eg trur me alle sender våre symbolske
sonárar ut i det fysiske og åndelege kosmos i ei
stadig søking etter meining. I alle fall gjer eg det.
Og livet mitt og musikken min representerer både
dette barnets sonárar og universets alltid-utfoldande
svar. Musikken min vender seg til heile høyrsla hos
lyttaren, inkludert oppfattinga av retning. Difor
prøvar den ikkje berre å svare på spørsmålet “kva
for lyd” og “når er lyden”, men også “frå kvar kjem
den”. Den er jo like konkret som ein himmellekam i
rørsle. Difor skriv eg gjerne for ei tredimensjonal mottaking,
med lydplassering både over og under publikum,
i påvente av at salar og anlegg rundt i verda skal byggast for
det i framtida. For gjennom arbeid med elektroakustiske installasjonar
veit eg at romelementet gøymer i seg sterke opplevingar
som ikkje kan formidlast berre ved hjelp av ei flate. Skilnaden er som når
ein rollefigur trer ut av filmlerretet og blir faktisk, herverande kropp. Musikken har sitt verd, idet den syng i ei verd om ei anna. — Magnar Åm
Hybrid Super Audio-CD 5.0 SURROUND + STEREO
- Vanlig CD (16 BIT / 44.1 kHz)
- 2.0 DSD (2.8224Mbit/s per kanal)
- 5.0 DSD (2.8224Mbit/s per kanal)
Kan spilles på alle tradisjonelle stereoanlegg og datamaskiner.
Blu-ray 5.0 SURROUND + STEREO
- 2.0 LPCM 24BIT/96 kHz
- 5.0 LPCM 24BIT/96 kHz
- 5.0 DTS HD Master Audio 24BIT/96 kHz
Alle formater på denne platen er kompatible med Sonys PlayStation3. Musikk i ekte HD lydformater – video kun for menystyring. |
|
|
Jan Fredrik Christiansen og Terje Winge Missa da Tromba |
|
Peter Trompeter het den første stadsmusikant vi kjenner ved navn i Norge. Han virket som stadsmusikant i Christiania på 1600-tallet og var i tillegg til sine oppgaver som dansemusiker forpliktet til å spille fra kirketårnet og delta i gudstjenesten under de kirkelige høytider. Tradisjonen med å kombinere messingblåsere og orgel går imidlertid enda lenger tilbake i tid. De første norske verkene for orgel og messingblåsere ble komponert av trønderne Ludvig Mathias Lindeman og Just Riddervold Lindeman på midten av 1800-tallet. Trompet og orgel forbindes med fest, og utallige brudepar ledsages til tonene av Henry Purcells eller Jeremiah Clarkes Trumpet Tunes eller Trumpet Voluntaries. Men til tross for den lange tradisjonen er det først i nyere tid at norske komponister har latt seg inspirere til å skrive konsertmusikk for trompet og orgel. I tillegg til fanfare- og festtonen vi gjerne forbinder med trompet i kirken har dagens komponister også utnyttet instrumentets muligheter til å uttrykke det såre og meditative.
Kjell Mørk Karlsen: Choralsonate nr. 3
Jon Laukvik: Lamento
Kjell Mørk Karlsen: Missa da Tromba
Ketil Vea: Sonate for trompet og orgel
Egil Hovland: Cantus X for trompet og orgel
Hybrid Super Audio-CD 5.1 SURROUND + STEREO |
Jan Fredrik Christiansen har studert med professor Harry Kvebæk, William J. Overton (BBC Symphony Orchestra) og Adolph Herseth (Chicago
Symphony Orchestra). Han ble i 1966 ansatt i Oslo Filharmoniske Orkester og han var dette orkestrets solotrompeter fra 1973 til 2007. Han har blant annet spilt under dirigenter som Leopold Stokowski, Witold Lutosławski, Zubin Mehta, Paul Kletski, Kirill Kondrasjin, Herbert Blomstedt og Andre Previn. Viktigst har allikevel vært de 25 årene med orkesterets sjefsdirigent Mariss Jansons.
Terje Winge debuterte som konsertorganist i 1970. Hans repertoar strekker seg fra tidlig barokk frem til musikk fra det 21. århundre. Et tyngdepunkt har vært den franske romantikk og den nyere franske orgelskole, blant annet med et flertall av Olivier Messiaens store orgelsykluser. |
|
|
Lindberg Lyd: A new paradigm of fidelity 05.01.2009 av Christian Lysvåg
"A small production company in Norway is at the very forefront of a musical revolution. The surround sound recordings of Lindberg Lyd do not only transform the entire listening experience, more radically, the recording techniques that the firm has developed and perfected overturn some very basic concepts regarding how music is played and even composed. In February it will be decided whether Divertimenti, Lindberg Lyd’s latest masterpiece and the world’s first pure audio Blu-ray release, will take home any of the three Grammy awards the album is nominated for." Read the article from Music Information Centre Norway |
|
|
|
|
"The sound is spectacular in whatever format you choose but the jump to Blu-ray is, as in vision, a leap forward. None of which would matter were the performances not also uniformly excellent: This is a superbly alive performance of the Britten Simple Symphony, making it sound a much more ambitiouswork than usual. A demonstration recording!" (Editors Choice GRAMOPHONE)
DIVERTIMENTI
TrondheimSolistene
|
|
|
|