Lindbergs
Mixtur 2L er raskt blitt det plateselskapet som gir ut mest folkemusikk her på berget. Morten Lindberg (32) trekker i trådene og drar i spakene. Han er en grå eminense i norsk folkemusikk. |
- Folkemusikkmiljøet er i stor utvikling.
Det er der det skjer mest nytenking. Jeg håper vi vil se en liknende
utvikling i klassisk musikk i løpet av få år. Over halvparten av det
som er aktuelt for neste år er folkemusikkproduksjoner. Jeg tror en årsak
til blomstringen i folkemusikken er ”det tapte slektsleddet”. I
aldersgruppen 35-50 har vi svært få utøvere. Derfor ble det satset
massivt på rekruttering. Generasjonen fra 35 og nedover er blitt veldig
sterk. Den nye generasjonen har høy respekt for de eldre. Samtidig har de
musikalsk integritet, og fordi foreldregenerasjonen mangler har de
spillerom til å gjøre ting på sine egne måter. Fra USA har vi fått
mange positive tilbakemeldinger på folkemusikken. De er imponert både
over nivået på utøverne og arrangeringen. [Lindberg bøyer seg frem og hvisker:] -Jeg
skulle bare ønske de var litt eldre. Livserfaring har mye å si for at
musikken skal bli interessant. Man kan ikke formidle noe mer enn det man
selv har opplevet. I dag ligger det største uforløste potensialet i
norsk folkemusikk i de knuste hjertene og de brustne illusjonene som er nødt
til å komme i årene fremover. -Hvordan er det å leve i skyggen av utøverne? Blir dere produsenter omtrent som foreldre som lever gjennom barna sine? -Du kan kanskje si det sånn. Jeg har valgt
det selv. Jeg klager ikke. Ville
bli trompeter Foreldrene hadde bestemt at Morten skulle ha
en skikkelig utdannelse. Selv hadde han en drøm om å bli trompetist.
Etter naturfaglinjen på Skien videregående ble det et år på Toneheim
folkehøyskole. Der underviste Hallvard Kvåle, som drev plateselskapet
Heilo. Interessen for musikkproduksjon og folkemusikk ble vekket. I 1993
var det Griegjubileum. -Jeg
var blant de få på Norsk Lydskole som kom fra et klassisk miljø. Derfor
fikk jeg jobb momentant. Arne Peter Rognan fra plateselskapet Victoria
hadde tatt på seg å lage en komplett Griegutgave på 24 plater for De
norske Bokklubbene. Det året jobbet jeg døgnet rundt og fikk en enorm
respekt for utøverne. Jeg valgte å legge mine egne instrumentale
ambisjoner til side da jeg ble kastet ut i en situasjon der jeg fikk jobbe
med topp utøvere med å lage topp produkter. Jobben krever mye Produksjonsselskapet Lindberg Lyd ble
startet i 1992, og har i dag tre faste ansatte. På direkte spørsmål får
vi vite at ingen av dem har noe tradisjonelt familieliv å skryte av. Ikke
slik at det umulig kunne kombineres, men når deadline nærmer seg blir
det mange sene kvelder. -Hvorfor
stiftet dere plateselskapet 2L? -I
Lindberg Lyd jobber vi for eksterne oppdragsgivere. Spesialiteten vår er
akustiske innspillinger med mobilt utstyr. Vi leier en kirke eller et
annet egnet lokale, så gjør vi innspillingene der. Det meste blir gjort
live. Helt fra starten har vi bevisst utvidet virksomheten slik at vi i
dag kan tilby alt du trenger for å gi ut en plate. Vi gjør innspilling,
redigering, CD-mastering og produktdesign. Tanken på et eget plateselskap
har hengt i luften. Når du jobber hele dagen med å tjene andre blir det
som en mental hygiene å få jobbe med noe helt fra bunnen. I fjor høst
hadde tanken modnet. Vi hadde en håndfull prosjekter vi ville satse på,
og kjørte i gang. Det er dristig å starte et nytt
plateselskap nå. Hele bransjen sliter i motbakke. I Norge har nesten alle
de mellomstore selskapene forsvunnet. Det ser ikke ut til å bekymre
Lindberg. -Vi
er i den heldige situasjonen at vi ikke trenger å tjene penger på 2L.
Siden vi gjør det meste selv kan vi holde produksjonskostnadene nede. Vi
kan ligge på et nivå på 10-12 produksjoner i året uten å lide noen
skade. Men jeg tror jo at når vi satser på produkter med høy kvalitet
vil vi på sikt begynne å tjene penger. |
Må ha stolthet -Hvordan
velger dere hva dere vil satse på? -Magefølelsen er viktig. Vi har bestemt at
genre ikke skal bety noe for oss. Det er litt tilfeldig at mesteparten av
det vi har gitt ut til nå har vært klassisk eller folkemusikk.
Hovedsaken er at en plate skal gjøre noe med deg. Den må ha et sterkt
emosjonelt element. Alle de involverte må ha en stolthet for det de gjør.
Alt annet fører til halvveisløsninger. Vi ønsker å samarbeide med
artister som har utviklet et kunstnerisk konsept, for å hjelpe dem å
formidle dette som en helhetlig musikalsk opplevelse. -Det
var store ord. Har dere virkelig et så idealistisk program? -Jeg tror ikke vi er bedre mennesker enn
andre i platebransjen. Vi har kommet i en situasjon der vi har muligheten
til å jobbe akkurat slik vi ønsker. Det er vårt privilegium. Det
viktigste for oss er at hvert prosjekt inneholder sine egne premisser. Vi
leier aldri inn studiomusikere. Det ville gått helt imot vår måte å
jobbe på. Vi prøver å bli kjent med musikerne på forhånd. Ofte kommer
vi på øvinger eller konserter. Vi prater gjennom materialet for å
bevisstgjøre rundt prosjektet. Og vi begynner å jobbe med design
allerede i de første samtalene. Hvis du venter med designen til musikken
er ferdig er det ofte for sent. Et album fra oss skal gi en samlet
opplevelse, og da må stemningen i omslaget gjenspeile stemningene i
musikken. |
Morten
Lindberg: - Dette er uvant for meg. Når bildene skal tas står jeg der hvor du
står nå. Ved siden av fotografen.
Foto 20©03