|
|
Album title |
EUROPEAN TOUR |
Performer |
Nordic Brass Ensemble
|
Catalogue # |
2L-128-SABD |
EAN13 |
7041888521921 |
ISRC-code |
NOMPP1607010-320 |
|
Disc 1 |
Hybrid
SACD
MCH 5.1 DSD
Stereo DSD |
Disc 2 |
Pure Audio Blu-ray
2.0 LPCM 192/24
5.1 DTS HDMA 192/24
mShuttle: MQA + MP3
Region: ABC - worldwide |
|
Release date |
October 2016 |
Recording date |
August 2014 |
Location |
Jar Church, Norway |
Original source |
DXD (352.8kHz/24bit) |
|
|
Nordic Brass Ensemble – EUROPEAN TOUR
It is common to date the beginning of the Renaissance to the mid-14th century. From the ashes of the Black Death emerged a society that was fundamentally changed, and to a large extent saw itself as re-born – formed anew. It cannot be a coincidence that this transformation first took place in the very parts of Europe that had been at the centre of the Roman Empire when at its strongest, in Italy. Florence became the main powerhouse of the new Europe, and from there the Renaissance spread rapidly, bringing an intense cultural flowering to France, England, the Netherlands, Germany and Spain. It is from these countries that Nordic Brass Ensemble has assembled the repertoire for "European Tour" – music arranged specially for this ensemble by Hans Petter Stangnes and Stian Aareskjold. Modern brass instruments have a history going back to the Janissaries, the Ottoman sultan’s special military corps. Contact between Renaissance Europe and Islamic culture helped determine how European culture, and in particular its music, would develop in this period. Nordic Brass Ensemble is made up of musicians from symphony orchestras and wind ensembles in the Nordic countries, and it has always played early music.
Recording sessions: Facebook Photo Album
Nordic Brass Ensemble was founded in 1993 by a group of brass musicians who shared a strong desire to make chamber music together. From the start, the ensemble has focused on developing its own musical ideas and concepts of sound. By exploiting the different instruments' special qualities and combining them in new and unusual ways, and by extensively using mutes, percussion and, indeed, unfamiliar instruments to create new colours and effects, the ensemble is continuously shaping its distinct sound.
|
All-digital-services PAGE
Det er vanlig å tidfeste Renessansen til tidlig på 1350-tallet. Samfunnet som reiste seg etter Svartedauen ble grunnleggende nytt fra innerst til ytterst og så seg selv langt på vei som «gjenfødt» eller nydannet. Typisk nok skjedde dette først i de deler av Europa som også hadde vært sentrum for Romerrikets storhetstid – i Italia. Firenze skulle bli det nye Europas kraftsentrum, og herfra spredte Renessansen seg raskt til andre deler av Europa. Frankrike, England, Nederlandene, Tyskland og Spania opplevde intens kulturell blomstring, og det er fra disse landene Nordisk Brass Ensemble har hentet repertoaret til «European Tour» – musikk arrangert spesielt for dette ensemblet av Hans Petter Stangnes og Stian Aareskjold. De moderne messinginstrumentene har også en historie tilbake til de osmanske janitsjarene, sultanenes militærkorps, og renessanse-europeernes kontakt med islamsk kultur skulle i stor grad bestemme den videre veien også for den vestlige musikken i denne epoken. Nordisk Brass Ensemble består av musikere fra nordiske symfoniorkestre og blåseensembler, og tidligmusikk har alltid stått på ensemblets repertoar.
Nordisk Brass Ensemble ble startet i 1993 av en gruppe messingblåsere som hadde et brennende ønske om å få spille kammermusikk sammen. NBE har siden starten hatt fokus på å utvikle sine egne klanglige og musikalske ideer. Dette viser seg for eksempel i hvordan de bevisst utnytter de forskjellige instrumentenes egenart og setter instrumentene opp mot hverandre i uvante kombinasjoner. Sammen med kreativ bruk av sordiner og slagverk skapes nye klangfarger som er med på å understreke ensemblets egenartede klang.
|
|
|
|