The Lyrical Bassoon
This recording features some of the most notable works in the repertoire for bassoon and piano, here played by Per Hannisdal (Principal Bassoon, Oslo Philharmonic Orchestra) and pianist Vebjørn Anvik (Grieg Trio), two of Norway's finest musicians. Most of the pieces were composed in the first half of the 20th century, which was a fruitful time for music for wind instruments, especially in France where the Paris Conservatoire commissioned works (pièces de concours) to be used in examinations. These were often works of high quality and they constitute a significant addition to the repertoire. Two of them, Dutilleux's Sarabande et Cortège and Tansman's Sonatine, are represented in this album, which also features music composed by Hindemith, Saint-Saëns, Elgar, Koechlin and Kvandal.
Per Hannisdal (solofagottist i Oslo Filharmoniske Orkester) og pianisten Vebjørn Anvik har i denne innspillingen valgt ut noen av høydepunktene i litteraturen for fagott og klaver. Musikken er hovedsakelig skrevet i første halvdel av 1900-tallet, en særlig kreativ periode for blåsemusikk, ikke minst i Frankrike. Fransk musikklivs betydning for utviklingen av blåserrepertoaret i denne perioden kommer til uttrykk gjennom Paris-konservatoriets tradisjon for å bestille eksamensstykker (pièces de concours), noe som resulterte i et omfattende utvalg av komposisjoner for en rekke instrumenter, deriblant fagott. To slike verk, Sarabande et Cortège av Dutilleux og Tansmans Sonatine, finner du i denne samlingen, sammen med komposisjoner av Hindemith, Saint-Saëns, Elgar, Koechlin and Kvandal.
|