Anatomy of Sound
Through minutiae explorations into the very microlevels of sound anatomy, through vocal investigations into, as well as the activation of, spatial premises and through the discovery of timbral qualities of objects, Song Circus masters an unusual audial vocabulary that expands the idea of what music can be. The Stavanger-based chamber ensemble Song Circus consists of five professional Norwegian singers, led by Liv Runesdatter, who specialise in contemporary music and improvisation. Song Circus has enduring relationships with several composers and creating artists. The ensemble has given life to an unusual and fascinating vocabulary of sound combined with rare musical precision.
For more than four years, Song Circus has collaborated with Ruben Sverre Gjertsen on his Landscape with Figures. The human voice is a central part of the instrumental palette of this project and much of the music is the result of the joint efforts of the ensemble and the composer. Landscapes with Figures is partially open in its form; the music is tremendously detailed and intricately notated and requires considerable musical and vocal technique and virtuosity. The composition stretches the limits of tonal flexibility and microtonal precision. Landscape with Figures IIa is composed for performance with eight or sixteen sound channels. As part of the process, Gjertsen studied the academic work of Wishart and Ferneyhoug, and their systems of notation and compositions.
Ole-Henrik Moe's Persefone is an acoustic piece written for five female voices and wine glasses. It is a textural study of vocal sound, dynamics and microtonality. Moe took inspiration from Morton Feldman when he wrote Persefone and, in the first part, he stretches silence and slowness so far that any sense of a horizontal timeline dissolves into a music of state. Visit www.anatomyofsound.no for more info. The project pages works as a database with related texts, visuals and sounds. The pages will be developing continuously 2015-2018.
Recording sessions: Facebook Photo Album
Immersive Sound is a completely new conception of the musical experience. Recorded music is no longer a matter of a fixed one-dimensional setting, but rather of a three-dimensional enveloping situation. Stereo can be described as a flat canvas and Surround Sound as a field, but Immersive Sound is a sculpture that you can literally move around and relate to spatially; surrounded by music you can move about in the aural space and choose angles, vantage points and positions. The 9.0 Auro-3D on this Pure Audio Blu-ray features sound reproduction that is more realistic than anything you've heard before. It delivers a new standard in immersion, fully enveloping the listener in a cocoon of life-like audio.
Gjennom anatomiske lydstudier og utforskning av vokallyd på mikronivå, har Song Circus tilegnet seg et uvanlig lydvokabular, som utfordrer våre forestillinger om hva musikk kan være. Kammerensemblet Song Circus består av fem norske, profesjonelle sangere med samtidsmusikk og improvisasjon som spesialfelt. Ensemblet er basert i Stavanger, under kunstnerisk ledelse av Liv Runesdatter. Song Circus har investert i langvarige og nære samarbeid med komponister og skapende musikere. Ensemblet har dyrket fram et uvanlig og fascinerende lydvokabular, i kombinasjon med sjelden musikalsk presisjon.
Song Circus har samarbeidet med Ruben Sverre Gjertsens om utviklingen av prosjektet Landscape with figures over en periode på 4 år. Menneskestemmen er en sentral del av den totale instrumentpaletten i prosjektet, og store deler av musikken er utarbeidet i et samarbeid mellom ensemblet og komponisten. Verket har delvis åpen form, musikken er særdeles detaljert og komplekst notert og forutsetter stor vokalteknisk og musikalsk virtousitet. Komposisjonen tøyer grensene for mikrotonal presisjon, og klanglig og vokal fleksibilitet. Landscape with figures IIa er komponert for framførelse i 8 eller 16 lydkanaler. Underveis i prosessen studerte han Wishart og Ferneyhougs akademiske verk, notasjonssystemer og kompositoriske arbeid, og overtone- og strupesang med David Hykes.
Ole-Henrik Moes Persefone er et akustisk verk, skrevet for fem kvinnestemmer og vinglass, - en teksturstudie i vokale klangflater, dynamikk og mikrotonalitet. Moe var inspirert av Morton Feldman da han skrev Persefone, og i første del, strekker han stillheten og langsomheten så langt, at opplevelsen av en horisontal tidslinje oppløses, til fordel for en slags tilstandsmusikk. På www.anatomyofsound.no kan du dykke dypere inn i prosjektet. Siden vil være i kontinuerlig utvikling fram til januar 2018.
|