ORGANISM
The organ music on this album is written by three composers with different musical backgrounds and development who nevertheless have something of the same close feeling for the instrument, almost an organic oneness with it. Trygve Madsen studied with organist-composer Egil Hovland, one of the 20th century's most significant pioneers in the field of church music. Kjell Mørk Karlsen grew up in a rich church music milieu, inspired by his father, Rolf Karlsen, who was Oslo cathedral organist for over fifteen years. Kjell Flem studied piano and organ, gaining a close knowledge of the organ's technical and musical possibilities. While Karlsen's music builds on the long German-Lutheran tradition, the more playful style of Madsen is closer to that of the French organ symphony. Kjell Flem's main inspiration has been the music of Olivier Messiaen, evident both in his compositional technique and in his interest in using musical impulses from more exotic parts of the world. However, for all the differences in their approaches and backgrounds, none of these composers have repudiated tonality as their musical foundation. While German organ music continued to adhere to the Lutheran chorale tradition, organ music in France began to see the organ as much more than a liturgical instrument. It is true that French organist-composers felt their roots lay in the melodious plainsong of the Gregorian chant, but, exploiting huge advances in organ-building, they managed during the 19th century to free themselves from the liturgical context and to demonstrate that the organ could match a symphony orchestra in its range of colours and fullness of sound.
Terje Winge (born 1950) is Professor of Organ at the Norwegian Academy of Music, where he has taught since the early 1980s. He received his own organ education from the Norwegian organists Ludvig Nielsen and Arild Sandvold, before studying with Jiri Reinberger in Prague and Gaston Litaize in Paris.
Recording sessions: Facebook Photo Album
Immersive Audio is a sonic sculpture that you can literally move around and relate to spatially; surrounded by music you can move about in the aural space and choose angles, vantage points and positions. Dolby Atmos and the Auro-3D on this Pure Audio Blu-ray delivers a new standard in immersion, fully enveloping the audience in a cocoon of life-like audio.
Orgelmusikken på denne platen er skrevet av tre komponister som har en forskjellig musikalsk bakgrunn og utvikling, men som likevel har noe av det samme nære og organiske forholdet til instrumentet. Trygve Madsen gikk i skole hos komponisten og organisten Egil Hovland, en av kirkemusikkens store pionerer i det 20. århundre. Kjell Mørk Karlsen vokste opp i et rikt kirkemusikalsk miljø med sin far, domkantor Rolf Karlsen, som ideal og inspirasjonskilde. Kjell Flem utdannet seg som pianist og organist og kjenner derfor orgelets tekniske og musikalske muligheter. Mens Karlsen bygger sin orgelmusikk på den lange tysk-lutherske tradisjonen, har den lekne og musikantiske Madsen valgt den franske orgelsymfonien som utgangspunkt. Kjell Flem har valgt Olivier Messiaen som ledestjerne. Det kommer frem både i komposisjonsteknikk og i interessen for å ta i bruk musikalske impulser fra mer eksotiske strøk. Tross forskjellig innfallsvinkel og bakgrunn har ingen av dem forlatt tonaliteten som musikalsk fundament. Mens den tyske orgelmusikken lenge tok utgangspunkt i den lutherske koralen forsøkte den franske orgelet å frigjøre seg fra tvangstrøyen som liturgisk instrument. Gregoriansk melodifølelse ligger riktignok i bunnen hos de franske orgelkomponisten, men i samarbeid med orgelbyggerne sprengte de samtidig de liturgiske rammene og viste at orgelet kunne konkurrere med symfoniorkesteret i farger og fylde.
Terje Winge (f. 1950) er professor ved Norges musikkhøgskole hvor han undervist i orgelspill siden starten av 1980-tallet. Sin orgelutdannelse fikk Winge av de norske organistene Ludvig Nielsen og Arild Sandvold. Senere fortsatte han studiene med Jiri Reinberger i Praha og Gaston Litaize i Paris.
|