SKAZKI - piano works by Nikolai Medtner
Medtner's music fascinates and surprises, in the midst of what also seems to be well known. You may imagine that you have heard the melodies before, in childhood or in a dream. But, even if you haven’t, it is as if you have been waiting for this music to return. In some mysterious way, it evokes the memory of the unheard. He named many of his piano pieces SKAZKA – tale. Some of them carry subtitles, but it is uncertain whether the composer had specific narratives in mind, as the name would suggest. The influential Soviet musicologists Boris Asafyev may have been right when he claimed that "these are not descriptive tales or tales that illustrate an event. These are tales of personal experiences – of conflicts in the inner life of man". In this recording, Gunnar Sama plays five of Medtner's albums, composed over the course of some 30 years.
Nikolai Medtner (1880–1951)
- Quatre Morceaux, Op. 4
- Drei Novellen, Op. 17
- Skazki, Op. 35
- Skazki ,Op. 42
- Drei Hymnen an die Arbeit, Op. 49
- When roses fade, Op. 36 No. 3
Recording sessions: Facebook Photo Album
Medtners musikk fascinerer og overrasker i det som synes velkjendt. Du fornemmer at du har hørt melodiene tidligere, i barndommen eller i en drøm, men selv om du ikke har det, er det som om du har ventet på at denne musikken skulle vende tilbake. På magisk vis fremkaller det minner om noe uhørt. Medtner kalte mange av sine klaverstykker for SKAZKA – eventyr. Noen av dem har undertitler, men det er uvisst om komponisten har hatt konkrete hendelsesforløp i tankene, slik navnet antyder. Den innflytelsesrike sovjetiske musikkforskeren Boris Asafjev hadde kanskje rett når han hevdet at «dette er ikke billedlige eventyr eller eventyr som illustrerer en hendelse. Det er eventyr om egne opplevelser – om konfliktene i menneskets indre liv». Her spiller Gunnar Sama fem av Medtners hefter med klaverstykker, komponert over et tidsrom på 30 år.
|