OLE BULL – Stages of Life
The Norwegian violinist Ole Bull (1810-1880) is often called "the Nordic Paganini". Wherever he played, he held audiences spellbound with his incredible technique and personal charisma. In his native Norway he is revered first and foremost for his pioneering and dynamic role in the movement for a national identity in the fields of music and the dramatic arts. Bull recognized Henrik Ibsen's and Bjørnstjerne Bjørnson's potential as dramatists, and gave them indispensable opportunities to advance their careers at his Norwegian theatre in Bergen. He held Norwegian folk music in as high esteem as he did European classical music, and he incorporated national melodies in his compositions to portray Norwegian nature and life, for example in Norges Fjelde and Vilspel i Lio.
This recording, a sequel to the album that violinist Annar Follesø and the Norwegian Radio Orchestra released in 2010, features compositions that have only been played by Ole Bull himself, and which therefore have not been heard since his death in 1880. Largo posato e Rondò capriccioso (1841) and Fantasy on "Lilly Dale" (1872) are not just examples of Bull's international style – they also bear witness to his stamina as performer and virtuoso. The surviving musical manuscripts are incomplete, but Wolfgang Plagge, with his intimate knowledge of Bull's composition technique, and in collaboration with Annar Follesø, has been able to reconstruct the music.
Recording sessions: Facebook Photo Album
Immersive Audio is a sonic sculpture that you can literally move around and relate to spatially; surrounded by music you can move about in the aural space and choose angles, vantage points and positions. Dolby Atmos and the Auro-3D on this Pure Audio Blu-ray delivers a new standard in immersion, fully enveloping the audience in a cocoon of life-like audio. Recorded in discrete 7.1.4 at DXD resolution.
Den norske fiolinvirtuosen Ole Bull (1810–80) er ofte blitt kalt for «den nordiske Paganini». Over alt hvor han kom, trollbandt han publikum med sin ufattelige teknikk og personlige utstråling. I nordmenns bevissthet betraktes han først og fremst han først som en pionér og pådriver i utviklingen av nasjonal identitet i musikk og scenekunst. Ole Bull oppdaget Henrik Ibsens og Bjørnstjerne Bjørnsons evner som dramatikere og ga dem avgjørende muligheter til å utvikle seg på hans norske teater i Bergen. Han hevdet at den norske folkemusikken var på samme nivå som den europeiske kunstmusikken, og han gjorde selv i sine komposisjoner bruk av nasjonale melodier for å skildre norsk natur og folkeliv. Norges Fjelde og Vilspel i Lio er eksempler på dette.
Innspillingen er en oppfølger av OLE BULL Violin Concertos som Annar Follesø og Norsk Kringkastingsorkester ga ut i 2010. Denne gang presenteres komposisjoner som bare ble spilt av Ole Bull selv, og som derfor ikke har vært å høre siden hans død i 1880. Largo posato e Rondò capriccioso (1841) og Fantasy on «Lilly Dale» (1872) er ikke bare eksempler på Bulls internasjonale stil, men vitner også om hans utholdenhet som utøvende kunstner og virtuos. De etterlatte musikkmanuskriptene er ikke komplette, men Wolfgang Plagge har med sin inngående kunnskap til Bulls komposisjonsteknikk kunnet rekonstruere musikken i samarbeid med Annar Follesø.
|